Под духовном јурисдикцијом Свештеног Синода
ЦРКВЕ ИСТИНСКИ ПРАВОСЛАВНИХ ХРИШЋАНА ГРЧКЕ (Цркве ИПХ Грчке)
под Његовим Блаженством Архиепископом Атинским и све Грчке г. г.
Калиником

11. 5. 2013.

Митрополит Навпактски и Св. Власија 
Јеротеј (Влахос) [1]

 Суштина православног пастирства је повезана са исихастичким предањем Цркве

АНТИХРИСТ И ПОМАЗАЊЕ

„Према томе, црквени пастири не треба да говоре само о Антихристу и његовим претечама, већ углавном и пре свега треба да помажу хришћанима да живе на такав начин, да у њима дејствује благодат Крштења и Миропомазања, чувањем Христових заповести и догмата, православним начином њиховог живота, покајањем и унутрашњом умно-срдачном молитвом, јер на тај начин ће моћи да разликују дејства (енергије) Христове од дејстава (енергија) Антихристових. У супроном ће бркати нетварне и тварне енергије и, што је најгоре, сматраће да су енергије Антихриста - енергије Христове и обрнуто“.

С времена на време говори се о доласку Антихриста и о томе шта ће да учини људима и свету и, наравно, одређује се и нарочити временски период када ће се појавити.

Многи нам постављају питања у вези са овом темом, али одговори се налазе у Светом Писму, а нарочито у посланицама Апостола и Јеванђелисте Јована, Апостола Павла и у Откровењу Јовановом и у читавом пастирском раду Цркве. У наставку бих једноставно желео да учиним неколико примедби, углавном у вези тога како се суочити са таквим околностима.

1. Јеванђелиста Јован у својој Првој саборној посланици говори о доласку Антихриста, а у исто време и о дејствима (разних) антихриста, и пише хришћанима да се његов час приближава: „Дјецо, посљедњи је час, и као што чусте да Антихрист долази, и сада су се појавили многи антихристи; отуда знамо да је посљедњи час“ (1 Јов. 2, 18).

Према тумачењу преп. Никодима Агиорита („Светогорца“), који користи текстове црквених писаца, осим Антихриста који ће се појавити при крају света и при приближавању Другог Доласка Христовог, постоји мноштво антихриста, који већ извршавају дело Антихриста и у његовој епохи и у свакој другој епохи, и они „су претече и гласници онога који је сам по себи уопштено стварно и назван Антихристом“. Као што су до Доласка Христовог постојали Пророци, тако ће се до Антихристовог доласка појављивати Антихристове претече, лажни пророци.

Тако, према многобројним тумачењима, антихристима се називају „нечасни јеретици“, који држе и штите „нечисте Антихристове догмате“. То и представља разлог због кога Јеванђелиста Јован у следећем стиху пише: „Од нас изађоше, али не бијаху од нас; јер да бијаху од нас, остали би с нама; али да се покажу да нису сви од нас“ (1. Јов. 2,19). Ради се о оним хришћанима који су познали откривену истину и анђелски начин живота, али с обзиром да су били поробљени плотским насладама, нису могли да схвате „великолепност небеских блага и красоту мисаоног света, и блаженство и стварно неизрециву радост будућега века“, према преп. Никодиму Светогорцу. У датом случају они су се вратили ка отпадничком начину живота „и нису хтели да постану истински љубитељи чистога начина живота у Христу“.

Према томе, још до доласка Антихриста појављују се претече Антихристове, јеретици разних врста, али и они хришћани, који уместо да живе животом Христовим у чистоти срца, и у истинској вери у уму, живе у страстима и слабостима, без унутрашње молитве и истинске вере у Бога.

2. Међутим, Јеванђелиста Јован се не задовољава да говори о Антихристу и његовим претечама, већ говори на који се начин треба противити Антихристу и његовим претечама. Због тога одмах након претходних стихова пише: „А ви имате Помазање од Светога и знате све“ (1. Јов. 2, 20). Заправо, хришћани су примили Помазање од Бога и умеју да разликују дејства (енергије) Антихристове и (разних) антихриста, од дејстава (енергија) Христових и људи Христових. Не ради се о читању књига, већ о Помазању, које постоји у срцу и учи човека.

И поново преп. Никодим Светогорац, тумачећи шта представља такво Помазање, пише: „Примили сте благодат и енергију (дејство) Духа Светога, и ваша срца од Светога над светима Владике Христа“. А ниже наводећи на који начин се прима Помазање Духа Светога, пише: „А благодат и дејство (енергију) Духа Светога примају хришћани кроз свето Крштење и, наравно, кроз помазање Светим Миром, и због тога се Помазање и назива печатом и благодаћу Духа Светога, имајући исто назвање са помазањем и печатом Светога Мира, исходећи из тога да када се хришћани њиме помазују од стране свештеника, произносе се ове речи „печат дара Духа Светога““.

Помазање Светога Духа је печат Светога Духа, које се дешава у току Свете Тајне Миропомазања, на дан нашег Крштења.

У наставку, у истој глави, Јеванђелиста Јован поново наводи да Свето Помазање, које је хришћанин примио током светога Крштења, учи хришћанина да распознаје истину од лажи.

Он пише: „А ви, Помазање које примисте од Њега, у вама остаје, и нема потребе да вас ко учи; него како вас то исто Помазање учи о свему, и истинито је и није лаж, и као што вас научи, останите у њему“ (1, Јов. 2, 27).

Према тумачењу преп. Никодима, који користи дела Светих отаца и црквених писаца, Помазање које је примио човек је благодат Светога Духа, која обитава у срцима хришћана, и према речима Јеванђелисте Јована, подстиче хришћане: „да увек остану неизменљиво и непроменљиво у истинској љубави и вери Духа Светога“. И даље преп. Никодим пише: „Како и на који начин“ остаје човек неизменљив према даровима Духа Светога. То се дешава када човек остаје постојан у догматима богословља и Домостроју Оваплоћења, не само разумом, него и у суштини.

Према томе, они који говоре о Антихристу и његовим претечама, треба да наводе сва места код Јеванђелиста Јована, и да утврде, пре свега, шта говори Јеванђелиста Јован о начину супротстављања Антихристу и његовим претечама. Хришћани познају истините Пророке и разликују их од лажних пророка а Христа од Антихриста, једино помоћу дејства Помазања које су примили од Бога и које дејствује у њиховим срцима.

Напомена:
[1] Члан новокалендарске "Цркве Грчке"


Блог делује у саставу парохије св. Саве у Београду. У изради је званична страница Цркве ИПХ Србије. До њеног коначног постављања, блог ће вршити и функцију обавештавања свих верника Цркве ИПХ Србије. Након постављања званичне странице, блог ће наставити да делује само као средство информисања парохије у Београду.

Ово је тренутно једина страница Цркве ИПХ Србије, која делује са благословом управљајућег Архијереја. Црква се ограђује од свих страница и група на друштвеним мрежама које се користе Њеним именом или се на било који начин повезују са Њом.

Садржај текстова објављених на блогу представљају ставове самих аутора а не морају нужно представљати и званичан став саме Цркве ИПХ Србије, односно Синода ИПХ Грчке. Званичан став Синода садржан је само у званичним документима самога Синода Цркве ИПХ Грчке.