Митрополит Антоније (Храповицки)
О крштавању обливањем
(Обраћање клиру волинске епархије)
Волински архијереји више пута саветовали су свештеницима
да напусте не честиви обичај крштавања обливањем. Неправилности тога обичаја
свесни су и сами јереји, како се види по томе да сами увек инсистирају на томе
да се њихова рођена деца крсте погружавањем; према томе, сељачку децу они
обливају из небриге и презира према простом народу и према ниској плати за
свештенодејство које су још и сами спустили тиме што савршавају за десет минута
тајну за коју, при правилном савршавању, треба сат времена. Сада главну
препреку за враћање старообредаца у Цркву представља ово нечасно пренебрегавање
св. тајне, како и сами ови кажу. Наводим сведочења древних канона против крштавања
обливањем:
Крмчија. 50. апостолско правило.
Ако епископ или презвитер не саврши три погружења једнога
посвећења, него једно погружење, у смрт Господњу приношено, да се свргне такав.
(У коментару је) написано: оне који се крштавају у светом
крштењу погружавати, а не обливати.
Саборни законик патријарха Филарета (у Требнику).
Римљани погрешно и богомрско мудрују о непорочној бањи
битија, о светом крштењу, и водом обливају а не погружавају трипут и не говоре
како заповедише свети апостоли и свети оци да треба крштавати. Њих обличују
правила богоносних отаца, а изабрани у философији свештени велики Дионисије
Ареопагит у књизи својој, у другој глави, каже овако: „Свештеноначалник, дакле,
погружава трипут урањањем и израњањем крштаванога и тим трима урањањима и
израњањима над крштаваним призивајући тројични састав Божанственог Трисопства“.
И опет у тој глави каже да се трима урањањима и израњањима подражава
Богоначална смрт тридневног погребења Животодавца Исуса.
Велики требник, гл. 79.
Који не крсти у три погружења, у име Оца и Сина и Светога
Духа, да је проклет.
Велики требник, стр. 597. и 603.
Проклињем њихово скверно крштење савршавано обливањем, а
не погружавањем по узору на Господње на Јордану и (које није савршавано) како
нам апостоли предадоше – трима погружењима у име Оца и Сина и Светога Духа.
Проклињем оне који развретно творе свето крштење, ако и
говоре у име Оца и Сина и Светога Духа, али ипак крштавају водом у једно
крштење а трипут не погружавају, док (има и) други (х који) само обливају.
Патријарх Филарет Романов, сазнавши да је православни
епископ Смоленска, припојеног Русији, крштен поливањем, расудио је да је
неопходно да се он поново крсти трима погружењима у пуном одјејанију. Може бити
да ви то сматрате крајношћу, али требало би да су наведена сведочења довољна да
се највећа тајна вере испуњава по богопреданом чину, а не подражавањем
јеретицима.