Под духовном јурисдикцијом Свештеног Синода
ЦРКВЕ ИСТИНСКИ ПРАВОСЛАВНИХ ХРИШЋАНА ГРЧКЕ (Цркве ИПХ Грчке)
под Његовим Блаженством Архиепископом Атинским и све Грчке г. г.
Калиником

13.04.2014.

Архиепископ Аверкије Сиракуски и Тројицки (†1976, РПЗЦ)
Може ли се седети у храму на Свеноћном бденију за време читања Шестопсалмија?

Питање: Може ли се седети у храму на Свеноћном бденију за време читања Шестопсалмија? За време читања катизми, које се састоје од псалама, седење је дозвољено, што је познато из црквеног Типика. Да ли се ова дозвола простире и на Шестопсалмије, које се такође састоји од псалама?

Одговор: Седење за време читања Шестопсалмија никако није дозвољено (изузев, наравно, за болесне и за немоћне старце). Црквени Типик придаје читању Шестопсалмија нарочито важан молитвени значај. Тако, у деветој глави Типика о читању Шестопсалмија се каже: "Када се говори Шестопсалмије, са пажњом се треба посветити слушању: јер су псалми испуњени покајањем и умилењем. Ове псалме говоримо са побожношћу и страхом Божијим, као да са Самим Богом невидљиво разговарамо и молимо се за опроштај наших греха".

Да ли је онда седење спојиво са таквим значењем Шестопсалмија, као интензивне умилнопокајне молитве? Још је горе када за време читања Шестопсалмија, како се то сада неретко може видети, разговарају међу собом или чак сасвим излазе из цркве. За недопустиво треба сматрати и скраћивање шестопсалмија, када се уместо прописаних шест читају три или четири, па се тако добија "тропсалмије" или "четворопсалмије", а не "шестопсалмије".

О неопходности нарочито побожног односа према слушању Шестопсалмија наш Типик још убедљивије говори у 49. глави ("О Четрдесетници"): "И говори (чтец) Шестопсалмије са сваком пажњом, не брзајући, него са страхом Божијим, као да са Самим Богом невидљиво разговара. Ту нико нема власти да шапуће, или да се накашље: него са највећом пажњом да слуша оно што чтец говори, држећи руке прекрштене на прсима, главу сагнуту и очи усмерене ка доле, а очима срца гледајући ка Истоку, молећи се за грехе своје (да буду опроштени), сећајући се смрти, будућих мука, и вечног живота".

Услед тако изузетне важности Шестопсалмија оно се обавезно чита на средини цркве. Типик чак каже да Шестопсалмије чита "предстојатељ" то јест најстарији свештенослужитељ (ако је у цркви неколико свештеника), што се и до данас чува у многим местима на православном Истоку, где Шестопсалмије неретко чита сам Архијереј, чиме се управо истиче његов нарочити значај.

Приликом читања Шестопсалмија, према Типику, већи део светиљки треба да се погаси, па је сасвим недопустиво да се остави јако електрично светло, које је данас уведено у готово све храмове. Ово се чини зато да наше очи не би биле расејаване ничим спољашњим и да бисмо са пажњом могли да слушамо оно што се чита, усмеравајући своје мисаоне погледе у унутрашњост душе. По своме символичком значењу читање Шестопсалмија треба да нас подсећа на Витлејемску ноћ, када је све било погружено у мркли мрак, када је и сам људски род био погружен у духовну таму, и преко својих најбољих синова обраћао се Богу за помоћ и спасење.

Издање: Архиепископ Аверкије Сиракуски и Тројицки (Таушев): Благословено Царство Оца и Сина и Светога Духа: Питања и одговори о црквеној побожности и бризи за душу, Бибилиотека Образ Светачки, Београд, 2007.
Извор: www.svetosavlje.org
Блог делује у саставу парохије св. Саве у Београду. У изради је званична страница Цркве ИПХ Србије. До њеног коначног постављања, блог ће вршити и функцију обавештавања свих верника Цркве ИПХ Србије. Након постављања званичне странице, блог ће наставити да делује само као средство информисања парохије у Београду.

Ово је тренутно једина страница Цркве ИПХ Србије, која делује са благословом управљајућег Архијереја. Црква се ограђује од свих страница и група на друштвеним мрежама које се користе Њеним именом или се на било који начин повезују са Њом.

Садржај текстова објављених на блогу представљају ставове самих аутора а не морају нужно представљати и званичан став саме Цркве ИПХ Србије, односно Синода ИПХ Грчке. Званичан став Синода садржан је само у званичним документима самога Синода Цркве ИПХ Грчке.